האויב הסמוי והאויב הגלוי – פרשת כי תצא
האויב הסמוי גרוע מהאויב הגלוי: התורה מלמדת אותנו שהחזקת "אבן ואבן" – חוסר יושר כלכלי – היא תועבה המביאה עלינו את עמלק. דווקא הישרות בדיני ממונות היא הערובה לישיבתנו בארץ וקבלת תפילותינו בימים הנוראים.
פרשת כי תצא, אחת הפרשות הארוכות בתורה, עוסקת בנושאים רבים ומגוונים, החל מדיני משפחה ויחסים בין בני אדם, וכלה בדיני מלחמה ויחס לאויב. אחד הנושאים המרכזיים בפרשה הוא החשיבות של יושר כלכלי והתנהגות הוגנת ביחסים בין בני אדם.
התורה מזהירה אותנו מפני "אבן ואבן" – מצב שבו אדם משתמש בשתי אבנים שונות לשקילה, אחת כבדה ואחת קלה, על מנת לרמות את חברו. זוהי דוגמה לחוסר יושר כלכלי ולרמאות, והתורה רואה בה תועבה.
העונש על התנהגות כזו הוא חמור: "לא תעשה כן לה' אלוהיך כי תועבת ה' כל עושה אלה, לא תעשה כן לה' אלוהיך כי כל תועבת ה' אלוהיך הוא" (דברים כה, טז). התורה מדגישה כי התנהגות כזו היא לא רק פגיעה בזולת, אלא גם פגיעה באלוהים עצמו.
הפרשה גם מזכירה את עמלק, האויב הגדול של עם ישראל, ומציינת כי הוא בא עלינו בגלל חוסר היושר הכלכלי שלנו: "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים, אשר קראך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחרונים ואתה עיף ויגע ולא ירא אלוהים" (דברים כה, יז-יח).
התורה מלמדת אותנו כי הישרות בדיני ממונות היא הערובה לישיבתנו בארץ וקבלת תפילותינו בימים הנוראים. כאשר אנו מתנהגים ביושר ובהגינות כלפי הזולת, אנו מראים כי אנו ראויים לברכתו של אלוהים ולישיבתנו בארץ.
לכן, עלינו לשאוף להתנהגות הוגנת וישרה בכל תחומי החיים, ובמיוחד בדיני ממונות. עלינו לזכור כי התורה רואה בחוסר יושר כלכלי תועבה, ולהיזהר מלעשות כן.
למידע נוסף על פרשת כי תצא והנושאים הנדונים בה, ניתן לבקר באתר הכותל המערבי ולהיכנס להכתבה המקורית.
תגובות
הוסף רשומת תגובה