פרשת עקב
מאת : אליהו וינברג משגיח בישיבת דרך השם
וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ
הגמרא אומרת שמפה למדנו שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ,
אבי זצ"ל היה מקשה מה פירוש הענין הזה ?
האם כל מצווה לא תלויה במעשה האדם ? (שהרי אדם שלא יתאמץ ללמוד הוא לא ילמד !)
או לחילופין האם האדם אינו צריך עזרה משמים כדי לקבל יראת שמים ?
ואם מישהו יחשוב ח"ו שאדם לא צריך עזרה משמים מדוע הוא מתפלל על יראת שמים ???
לי היה קשה דבר אחר מה פירוש "כי אם" וכי מה עוד נשאר לבקש מאיתנו ???
הרי הפסוק מבקש את הכל מכל כל !!!
ומכל הלב !!!
אבי זצ"ל היה מתרץ שהכל בידי שמים פירושו שכל דבר שאדם מבקש משמים הקב"ה מחליט אם נקבל או לא !
חוץ מיראת שמים !!!
אם רק נבקש באמת , אנו נקבל !!!
וממילה הקושיה שלי נופלת ! כי כל מה שאנו צריכים זה פשוט לרצות ולבקש וממילה כל הפסוק יתקיים בנו !!!
הבעיה היא שמשמע מהגמרא לא כך , הגמרא שואלת
אטו יראת שמים מילתא זוטרתא היא?
כלומר וכי יראת שמים זה זה דבר קטן\קליל ?
והגמרא עונה תשובה עוד יותר קשה , הגמרא עונה שיחסית למשה רבנו זה באמת דבר קטן !
ולכאורה אם העניין הוא שאדם רק צריך להתפלל אז מה השאלה ומה התשובה של הגמרא ?
לכאורה התשובה יותר קשה מהשאלה !
אז מה אם למשה רבנו זה דבר קל ???
הוא מדבר עם עם ישראל , אז מה זה עוזר שלגביו זה קל ?
למען האמת אין לי תשובה שמניחה את דעתי , אבל אולי זה בא להגיד את דברי הרמב"ם
רמב"ם הלכות תשובה פרק ה
"אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו"
והגמרא בעצם אומרת שמשה אומר לעם ישראל אני לא נולדתי עם יכולות יתר !
כל אחד ואחד ממכם יכול להגיע לדרגתי ברמת הצידקות !!!
וממיילה חוזרת התשובה הקודמת למקומה !
שאדם יכול להגביר את הרצון והתפילה ואז אין גבול לאן שהוא יכול להגיע ע"י יראת שמים !!!
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לרצות יראת שמים באמת , והכל יגיע בעקבות הרצון והתפילה !!!!
מאחל אליהו וינברג
שאלה לדיון בשולחן שבת :
הקב"ה אומר
לֹ֤א תוּכַל֙ כַּלֹּתָ֣ם מַהֵ֔ר פֶּן־תִּרְבֶּ֥ה עָלֶ֖יךָ חַיַּ֥ת הַשָּׂדֶֽה
לכאורה יהיה ניסים במלחמות מדוע שלא יהיה ניסים יותר קטנים לגבי החיות ?
שלא יפגעו בעם ישראל ???
תגובות
הוסף רשומת תגובה