פרשת כי תצא
מאת הרב אליהו וינברג
ילד בן 13 גנב כסף מהוריו וקנה בשר ויין בהכשר מהודר , בכמות מסויימת הם הזהירו אותו והוא עשה זאת שוב לוקחים אותו לבית דין ונותנים לו מלקות ואם זה קורה שוב סוקלים אותו למוות !!!
על מה ולמה ???
רש"י מביא את הגמרא שהוא נהרג על שם סופו ,
משום שהוא יתמכר לכך ויגמור את כספי הוריו ואז ישדוד וירצח ,
השאלה היא ממה נפשך :
אם הוא יכול לחזור בתשובה אז מדוע להרוג אותו ?
ואם הוא לא יכול לחזור בתשובה ,
אז לא תהיה לו בחירה ואז הוא אנוס והוא לא אמור לההרג !
וגם אם נהרוג אותו בכדי להגן על אחרים אזי צריך להרוג אותו בהריגה הכי הומנית שאפשר ולא ע"י סקילה !
ישנם כמה דינים שנראים כמוזרים בדין של בן סורר ומורה
אם הוא גנב מזקנה ברחוב או שדד מישהו הוא לא נהרג
אם הוא גנב ממון הקדש
אם הוא קנה בשר שאינו כשר
אם אחד ההורים נכה
הוא אינו נהרג !!!
מדוע אם הוא עשה יותר גרוע הוא אינו נהרג ???
הסיבה שבן סורר נהרג הוא משום שהוא עושה מעשה שישלול ממנו את הבחירה !
כלומר כשהוא מתעקש להתמכר להנאות הוא כמו אדם שיורה חץ מרגע הירייה הוא מאבד את הבחירה !
אם הילד עושה איסור יותר חמור המצפון יתעורר בשלב ביניים ויהיה לו כמה הזדמנויות לחזור בו !
וכן אם יש לו תירוץ להיות כמו שהוא " יהיה לו הזדמנות לעצור ולהחליט האם להקדיש את חייו לתירוצים או להתגבר על עצמו
וזה בעצם הסיבה שהגמרא אומרת שבן סורר ומורה לא היה ולא יהיה !!!
כי אי אפשר לאבד את הבחירה !!!
ועכשיו השאלה תהיה מדוע אם כך התורה מצווה עלינו מצווה שלעולם לא תהיה אקטואלית ?
זו שאלת הגמרא ,
והגמרא עונה "דרוש וקבל שכר"
מה פירוש "דרוש וקבל שכר" ?
וכי התורה נותנת לנו מצוות סתם ?
ואם כבר , אז אפשר להוסיף עוד הרבה מאוד מצוות !?
והתשובה היא דרוש את זה וקבל שכר על דבר אחר !
אם אדם יפנים את המצווה הזו הוא יקבל שכר על כל מאמץ ומאמץ בגידול ילדיו !!!
המצווה הזו נותנת משמעות לגידול הילדים !
ואפילו למי שרוצה לבנות בית נאמן בישראל יכול לעשות זאת ממקום הרבה יותר טוב !
כלומר אדם שמבין שאם הקב"ה מצווה עליו להביא את בנו שמרשיע לבית דין לסקילה , הוא יעשה זאת , הוא מגדל את ילדיו לאלוקים !!!
משום שכל מאמציו זה לא רק בעבור אהבתו את ילדיו , אלא עצם אהבתו נהפכת להיות משום מצוות הבורא יתברך !!!
ויצא מכך שאנו יכולים לקיים את המצווה הזו בכל החלפת טיטול לתינוק ובכל ניגוב אף לילדינו !!!
כי אנו מגדלים אותם להשם יתברך !!!
ישנם אנשים שרואים בכך אהבה חסרה , אחד הדוגמאות לשאלה על זה קיבלתי שבעצם התורה אומרת לנו לנו לאהוב את ילדינו באהבה התלויה בדבר , והוא לא שם לב שהוא בעצם ענה על השאלה שלו !
השאלה הזו מביעה כאב מסוים שהרבה ששומעים את הרעיון חשים שאהבה למען השם יתברך , היא אהבה פחותה מזו של הגוי שאין שום גבול כביכול לאהבתו והוא לא אוהב בגלל אלא אוהב כי הוא אוהב , והמשנה אומרת פה את ההפך הרע"ב מסביר כל אהבה התלויה בדבר החולף , סופה בטלה אבל אהבה שאינה תלויה בדבר החולף יתקיים לעולם !!!
באהבה ללא סיבה סיבת אהבה היא התענוג שאנו חשים באהבה , אבל התענוג הזה יש לו עליות ומרדות ויש חשבון של מה אהבה הזו יוצרת יותר כאב או הנאה ,
אבל אהבה שיש אידיאל מאחוריה יש בה יציבות לעולמי עד !!!
משום שאידיאל לעולם לא משתנה !!!
וגם כשיש את האידיאל מאחורי אהבה אז יש הרבה יותר סיפוק במאמץ למען הנאהב , והסיפוק אינו תלוי בהערכת הנאהב !
וממילה בתנאים הללו אהבה מטיבעה תהיה יותר חזקה ויותר מספקת !!!
ואדרבה זה שמרמה את עצמו שהוא אוהב ללא כל סיבה הוא פשוט לא שם לב שהסיבה לאהבה שלו הוא נטו אהבה לשם כייף !!!
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לגדל את ילדינו להשם יתברך עם הרבה אהבה וכייף !!!
ושהם באמת יהיו לתפארת עם ישראל ולקדש את שמו יתברך !!!
מאחל אליהו וינברג
שאלה לדיון בשולחן שבת :
דברים פרק כג
לֹא־תְתַעֵ֣ב מִצְרִ֔י כִּי־גֵ֖ר הָיִ֥יתָ בְאַרְצֽוֹ
זה דבר שקשה להבין,
האם גם את גרמניה אסור לנו לתעב ?
הרי הרבה לפני השואה היינו גרים שם,
בוודאי שלא מסתבר שלא !
עם כל הכבוד למצרים , הרי הם גם עשו לנו שואה !
מדוע שלא נתעב אותם ??'?
תגובות
הוסף רשומת תגובה