מאת: הרב וינברג משגיח בישיבת דרך השם
צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ
זה נשמע כאילו התורה מצווה אותי לרדוף אחרי הצדק בעבור שאחיה ויהיה לי מקום בארץ ,
האם זה נכון שאדם אמור לרדוף אחר הצדק בישביל משהו ?
האם זה לא אמור להיו דבר טיבעי שאדם ירדוף אחר הצדק מאחר והוא רוצה להיות טוב ?
בכלל האם אנחנו אמורים לקיים את המצוות בעבור תמורה כלשהי או כי כך ציווה אותנו הבורא יתברך ?
ואני הרבה ששאלתי אותם את השאלה הזו , התחילו להזכיר לי את כל שאר המקומות שבהם כתוב "למען"
ובאמת זו שאלה שמתאימה לכל המקומות שבהם כתוב לעשות מצווה "למען"
והמקום שהשאלה הזו עלתה לי בפעם הראשונה הוא בכבד את אביך ואת אמך למען יאריכו ימיך ,
האם זה הסיבה שלנו לכיבוד הורים ?
ושם התשובה יותר קלה להבנה כיבוד אין פרושו להתנהג בכבוד כיבוד אמיתי פרושו להעריך ומשם לכבד
וכשאדם מכבד בעבור שיאריך ימים הכבוד יגיע ממקום הרבה יותר אמיתי !
כי אם רוצה אריכות ימים הוא מעריך את החיים ואז הוא מעריך את אלה שהעניקו לו את החיים , בצורה אמיתית !
לגבי הצדק אני לא חושב שזה כל כך מתאים , אף על פי שאפשר באמת להסביר שבצדק צדק תרדוף "למען" זה בעבור שתעריך את החיים ואת יישוב הארץ ואז תבין מדוע לרדוף אחר הצדק !
אבל עדיין זה יקשה בעייני משום שאז זה היה צריך להיות כתוב בכל המצוות שבן אדם לחברו
אולי אפשר להסביר פה שבצדק צדק תרדוף אסור שיהיה מצב של "הניתוח הצליח והפציינט מת" כלומר צדק חייב להיות משוכלל עם התוצאה , אנשים עלולים לרדוף אחרי הצדק ולדרוס אחרים בדרך , כמו שכתוב בגמרא שלא נחרב הבית עד שהעמידו את דבריהם על דין תורה , כלומר שלא חשבו על התוצאה ועל השני כל זמן שהיה הצדק לצידם ,
התורה מלמדת אותי לרדוף אחר הצדק ובאותו זמן לאהוב את החיים ואת ישוב העולם ולא לשלם על האחד על חשבון השני !!!
כמו האימרה , בחיים הרבה פעמים עדיף להיות חכם מאשר להיות צודק !!!
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה באמת להיות חכמים ולרדוף אחר הצדק בצורה הנכונה !!!
מאחל אליהו וינברג
שאלה לדיון בשולחן שבת :
דברים פרק יח
לֹֽא־יִמָּצֵ֣א בְךָ֔ מַעֲבִ֥יר בְּנֽוֹ־וּבִתּ֖וֹ בָּאֵ֑שׁ קֹסֵ֣ם קְסָמִ֔ים מְעוֹנֵ֥ן וּמְנַחֵ֖שׁ וּמְכַשֵּֽׁף
שאלה שהציקה לי קשות ,
מדוע המנחש שלפי רוב הפירושים פרושו אדם שעושה לעצמו סימנים לגבי מה שיקרה בעתיד ומה כדאי לו לעשות , באותו רשימה של המכשף ושל העובד עבודה זרה ?
הוא בסך הכל מנסה לנחש מה יהיה בעתיד ומה כדאי לו לעשות האם ניתן להשוות אותו למעביר בנו ובתו באש ???
צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ
זה נשמע כאילו התורה מצווה אותי לרדוף אחרי הצדק בעבור שאחיה ויהיה לי מקום בארץ ,
האם זה נכון שאדם אמור לרדוף אחר הצדק בישביל משהו ?
האם זה לא אמור להיו דבר טיבעי שאדם ירדוף אחר הצדק מאחר והוא רוצה להיות טוב ?
בכלל האם אנחנו אמורים לקיים את המצוות בעבור תמורה כלשהי או כי כך ציווה אותנו הבורא יתברך ?
ואני הרבה ששאלתי אותם את השאלה הזו , התחילו להזכיר לי את כל שאר המקומות שבהם כתוב "למען"
ובאמת זו שאלה שמתאימה לכל המקומות שבהם כתוב לעשות מצווה "למען"
והמקום שהשאלה הזו עלתה לי בפעם הראשונה הוא בכבד את אביך ואת אמך למען יאריכו ימיך ,
האם זה הסיבה שלנו לכיבוד הורים ?
ושם התשובה יותר קלה להבנה כיבוד אין פרושו להתנהג בכבוד כיבוד אמיתי פרושו להעריך ומשם לכבד
וכשאדם מכבד בעבור שיאריך ימים הכבוד יגיע ממקום הרבה יותר אמיתי !
כי אם רוצה אריכות ימים הוא מעריך את החיים ואז הוא מעריך את אלה שהעניקו לו את החיים , בצורה אמיתית !
לגבי הצדק אני לא חושב שזה כל כך מתאים , אף על פי שאפשר באמת להסביר שבצדק צדק תרדוף "למען" זה בעבור שתעריך את החיים ואת יישוב הארץ ואז תבין מדוע לרדוף אחר הצדק !
אבל עדיין זה יקשה בעייני משום שאז זה היה צריך להיות כתוב בכל המצוות שבן אדם לחברו
אולי אפשר להסביר פה שבצדק צדק תרדוף אסור שיהיה מצב של "הניתוח הצליח והפציינט מת" כלומר צדק חייב להיות משוכלל עם התוצאה , אנשים עלולים לרדוף אחרי הצדק ולדרוס אחרים בדרך , כמו שכתוב בגמרא שלא נחרב הבית עד שהעמידו את דבריהם על דין תורה , כלומר שלא חשבו על התוצאה ועל השני כל זמן שהיה הצדק לצידם ,
התורה מלמדת אותי לרדוף אחר הצדק ובאותו זמן לאהוב את החיים ואת ישוב העולם ולא לשלם על האחד על חשבון השני !!!
כמו האימרה , בחיים הרבה פעמים עדיף להיות חכם מאשר להיות צודק !!!
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה באמת להיות חכמים ולרדוף אחר הצדק בצורה הנכונה !!!
מאחל אליהו וינברג
שאלה לדיון בשולחן שבת :
דברים פרק יח
לֹֽא־יִמָּצֵ֣א בְךָ֔ מַעֲבִ֥יר בְּנֽוֹ־וּבִתּ֖וֹ בָּאֵ֑שׁ קֹסֵ֣ם קְסָמִ֔ים מְעוֹנֵ֥ן וּמְנַחֵ֖שׁ וּמְכַשֵּֽׁף
שאלה שהציקה לי קשות ,
מדוע המנחש שלפי רוב הפירושים פרושו אדם שעושה לעצמו סימנים לגבי מה שיקרה בעתיד ומה כדאי לו לעשות , באותו רשימה של המכשף ושל העובד עבודה זרה ?
הוא בסך הכל מנסה לנחש מה יהיה בעתיד ומה כדאי לו לעשות האם ניתן להשוות אותו למעביר בנו ובתו באש ???
תגובות
הוסף רשומת תגובה